saratilling.blogg.se

Normalisera maten

Kategori: Allmänt babbel, Komma i form, Kost

Jag vet att ni är många som just nu sitter och planerar er diet som ska börja på måndag. Fast i ärlighetens namn blir det oftast den 2/1. I detta fall tisdag då bakfyllan oftast gör att man blir extra sugen på sött och/eller salt. 

Det ska räknas kalorier, det är en massa förbud,det ska börja tränas 5 dagar i veckan. Vet ni?? Om det inte funkade förra året så lär det inte funka detta heller. 

Sätt inte för höga mål!!!

Jag pratar ofta om att normalisera ätbeteendet. Det behöver inte vara så svårt. Tycker du om att äta ofta? Fine.. Ät 5-6 mål om dagen (det gör jag), men är du en sån där som inte är hungrig på morgonen och gillar att äta mer sällan och i stället större måltider? Gör det då! 

Tänkte komma med en liten lista på hur jag tänker
1) Keep it simple
Gör inte så avancerad mat. Enkel mat kan faktiskt vara god. Omelett, kyckling och rotfrukter i ugn, spagetti och köttfärssås, potatis och kött. Se till att ha en rejäl sallad till också! 
2) Ät när du är hungrig och ät tills du är mätt
Låter enkelt, men är ack så svårt. Ofta är du törstig när du känner hunger så vet du med dig att du ätit ordentligt för 2 timmar sedan är det förmodligen törst du känner. Drick ett stort glas vatten och vänta 10-20 min. Är fu fortfarande hungrig så åt du kanske inte som du skulle måltiden innan och kan behöva komplettera med något. Tex ett ägg eller en frukt. 

(null)
Omelett på 3 ägg och ett paket påläggskinka, morot, paprika, pesto och knäckemacka med smör 

Att äta tills du är lagom mätt är svårt för många. Hur känns det att vara det? Är du osäker och har svårt att avgöra kan du föra en matdagbok under några dagar. Vill du inte räkna på det själv (kan trigga igång ätstört beteende) kan du be tex mig att göra det. Då kan vi tillsammans se hur mycket du egentligen får i dig. Det är kanske för lite?

3) Sluta småäta
Oj, oj, oj vad många kalorier som slinker ner i förbifarten utan att du ens märker det. Lite provsmak på såsen, resterna från barnens mat, några russin och nötter här, någon godisbit där. Det är lätt att äta en chokladkaka utspritt på en dag. 

4) Planera maten
Hur många gånger har du inte stått i köket och lagat en middag och under tiden tryckt två vita mackor med smör för att du är så satans hungrig??? Du tar vad som helst i princip. Här är det bra med planering. Jag gör ofta storkok på söndagar och har alltid en låda i kylen. Även en stor bytts med quinoa, potatis eller ris ståendes. Den tiden du lägge på söndagen tjänar du lätt in i veckan. 

5) Ät samma som resten sv familjen
Det är inte farligt att äta falukorv och makaroner, men det ÄR kalorität mat. Se till att ha mycket grönsaker till och kanske någon extra proteinkälla bredvid (keso, sås på kvarg, ägg). 

Det var Saras lilla lista. Hoppas det kan hjälpa dig lite så att du inte faller tillbaka i dåliga rutiner efter 2-3 veckor. 

Jag har ett nyårslöfte!

Kategori: Flickorna

Jag brukar inge ha några löften. Jag brukar i stället ha mål. Det låter roligare och för mig blir det på något sätt lättare att hålla mig till planen, men i år... 

I år har jag ett löfte till mig. Och mina barn. Veckan jag har barnen ska jag jobba mindre på kvällstid. Jag kommer inte tacka ja till jobb utan att först kolla min kalender och tänka efter. Noga. Mina barn är små NU och denna tiden kommer aldrig tillbaka. 
Jag VILL inte jobba ihjäl mig. Jag behöver inte det. Jag klarar mig ändå. 

Nu när jag har vabbat i 2 dagar och inte jobbat en enda timme, mot kund, har jag varit mycket mer närvarande. Jag har orkat göra en massa med barnen och tagit fighter jag annars inte haft tålamod till. Jag skäms! 

Är jag ensam om denna skam?!

(null)

Mitt problem är att jag älskar mitt jobb. Hade jag inte haft barnen hade jag nog jobbat ihjäl mig. Jag älskar att se mina kunder må bra. Se deras framsteg. Massera muskler mjuka. Hjälpa någon till ett mål, men det får jag göra till 100% (eller 150) när barnen är hos pappa. 

Det kommer bli lite lättare nästa år då Jon tar Wilda på klättringen på hans vecka. Då får jag ytterligare en kväll där jag kan komma ifatt innan barnen åter kommer till mig på torsdagen. 

Ett undantag dock. Innan och efter öppningen av nya lokalen. Då kommer det bli en massa extra och så får det vara, men sen...
(null)


Att gå all in

Kategori: Hiking

Jag gör väldigt lite halvdant. Antingen allt eller inget. Det är sån jag är. På gott och ont. Det finns kanske en anledning till att jag är där jag är idag rent jobbmässigt. 

I vardagen kan det vara träning, kost, inredning, m.m. Nu är det naturen som lockar. Och klättring. Skulle vilja påstå att det är det mest hälsosamma påhittet jag haft för mig och jag är glad att kunna inspirera mina barn till ett aktivare liv

(null)

Det hela började då min rygg blev helt knas. Jag har haft ont 1 år, men liksom stått ut. Nu blev det för mycket och jag har fått anpassa min träning enormt. Ni som tycker att det är kul att lyfta tungt förstår mig. Det suger fet balle helt enkelt. 

I stället har jag nu börjat traska en massa och jag känner en enorm längtan ut i skogen. Eller naturen i allmänhet. Jag vill gå långt. Jag vill ha med matsäck. Jag vill koka kaffe och äta frystorkad mat. Jag vill sova i tält. Jag vill ut!

(null)

Jag har redan bokat in ett par längre vandringar i sommar och nu har jag börjat experimentera. Ska jag klara mig själv där ute måste jag träna på det på hemmaplan. Projektet gå in mina kängor är igång och jag har resan gått några mil. Nu har jag slängt på en ryggsäck med något kilo i och ska sakta, men säkert öka vikten. Min rygg måste palla vet ni. 

(null)


 Jag läser bloggar och artiklar och lyssnar på poddar. Kollar marknad efter prisvärda, men bra grejer. Mycket begagnat blir det faktiskt. Man kan verkligen fynda om man vet vad man vill ha och snart är det reor. Då hoppas jag finna tält och diverse utrustning. 

Ni må kalla mig galen, men jag har kul och mår jävligt bra på köpet. 

(null)