saratilling.blogg.se

Resultat av MR

Kategori: Rehab

Idag kom domen. Efter 1 år av smärta har jag äntligen gjort en MR och idag fick jag besked.
 
Diskbutning mellan l4 och l5 också detta;
 
Modic typ 1
 
Huvudsymtomet vid segmentell rörelsesmärta är låglumbala centrala ryggsmärtor, ibland i kombination med utstrålande bensmärtor. Bensmärtorna är inte sällan diffusa, icke-rotspecifika. Typiskt för smärtan är att den varierar beroende på position och belastning. Patienten kan ibland vara helt smärtfri, t ex i liggande eller vid promenader, medan smärtan förvärras av vissa rörelser. Typiskt försämrande är långvarigt sittande, stillastående, bilkörning, tunga lyft och belastade rotationer. 
Symtomatologin kan variera från lindriga till mycket kraftiga besvär. Det vanliga är att besvären varierar över tid. Vissa patienter kan få huggsmärtor vid oförsiktiga eller oväntade rörelser, t ex om man trampar ner i en grop oförberedd eller missar ett trappsteg. 
 
Exakt så känns det för mig. Jag har haft väldigt svårt att förklara det för alla som har tittat på min rygg/höft, men detta förklarar exakt hur det är. Jag har kännt mig dum. Inbillar jag mig bara? Är jag klen? 
 
Nu vet jag vad det är i alla fall. Nu är frågan vad jag ska göra åt det. Ska träffa min fysioterapeut på tisdag och då kan han förhoppningsvis ge mig lite bättre svar
 
 
Operation är då inget som lockar, men är det en utväg som kan ge en smärtfri rygg är det kanske den vägen jag ska gå.
 
Nu ska jag för en gång skull inte måla fan på väggen. Vi ar det som det kommer helt enkelt
Kommentera inlägget här: