saratilling.blogg.se

Min hobby anses som hets

Kategori: Komma i form, Styrketräning, Tilling Träning & Livskraft

När jag vill göra något för mig själv tränar jag. Det är det roligaste jag vet. Jag älskar det. Visst att det är jobbigt när man väl gör det, men känslan efter kan jag inte beskriva med ord. Ni som älskar träning lika mycket som jag gör vet vad jag pratar om. 

Att få använda min kropp. Att göra den stark och smidig. Att göra den redo för den tuffa vardag jag faktiskt har. Jag är en nybliven 3-barnsmamma som snart ska börja jobba 50-75%. Vilket många OCKSÅ har åsikter om. Jag vet inte hur du känner, men jag är inte så sugen på att få ryggskott, spänningshuvudvärk, ont i höfter, knä eller andra leder och muskler. Jag tycker om att må bra och inte känna smärta


Jag känner att jag hela tiden måste förklara varför jag tränar. Många anser det som hets. Jag får privata meddelande från tjejer som tycker att jag hetsar. Att jag föregår med dåligt exempel. Detta tycker jag är lite konstigt. 

Har jag sen jag födde Pim pratat något om min vikt? Hur magen ser ut? Att jag känner mig tjock och måste träna? Att jag mår dåligt över att jag äter som en häst och då inte bara nyttiga saker? Att jag tränar för att se ut på ett viss sätt?

Svar NEJ!


Jag skriver inte till dig och frågar varför du INTE tränar. Det som alla faktiskt vet att kroppen mår bäst av. Man behöver inte träna på den nivån som jag gör, men kroppen mår bäst av rörelse. Ja, du kanske har en fruktansvärd bäckensmärta som gör det omöjligt för dig att göra någonting, men för det ska väl inte jag behöva lida och få en massa skit? 

Jag tycker faktiskt att jag är ganska noga med att påpeka varför jag tränar som jag gör. Jag vill visa att det går alldeles utmärkt att träna under en graviditet och ganska snabbt efter en förlossning. Jag jobbar med detta. Jag har lagt ner sjukt många timmar i gymmet för att jag skulle återhämta mig så fort som möjligt. 

Sen kan ju tilläggas, för er som inte lyssnat på Förlossningspoddens senaste avsnitt, att jag har en prolaps (googla vet jag) som jag måste tänka på. Tränar jag för hårt, för mycket eller för explosivt känner jag av den. OCH jag kissar på mig. Det är inget jag vill vara med om så jag tänker mig för både en och två gånger innan jag gör något i gymmet. Eller i vardagen för den delen. 

Ja, idag är jag besviken och ledsen. För att vi kvinnor inte bara kan glädjas med och höja varandra till skyarna för att vi är grymma precis som vi är. Med eller utan träning. 

Over and out

KOMMENTARER:

  • Rebecca säger:
    2016-05-11 | 15:21:45

    Håller med dig till hundra procent! Är så trött på människor som ska lägga sig i ocj ha åsikter, vi mammor borde bli bättre på att stötta,peppa och hylla varandra! du är en grym inspiration för andra mammor vare sig man tränar hårt på gym eller gillar att ta promenader då du hela tiden berättar att du utgår ifrån dig själv samt ger tips och så hur man kan få kontroll på ens kropp/bäckenbotten, ser ingen hets i dina inlägg endast inspiration!!! Du är grym Sara!

    Svar: Tack för din stöttande kommentar
    Sara Tilling

  • Malin G säger:
    2016-05-11 | 15:31:07

    Du är en inspiration Sara. Låt det rinna av dig, idioter kommer alltid att finnas!

    Svar: Tack tack
    Sara Tilling

  • mirajen.blo.gg säger:
    2016-05-11 | 17:46:41
    Bloggadress: http://mirajen.blo.gg/

    Jag tror mycket handlar om avundsjuka och det dåliga samvetet... Många önskar nog att dom hade det du har, att dom tog tag i träningen.

    Jag har själv legat på soffan i fyra månader pga tung graviditet och får hjärtklappning samt blir andfådd av att gå utanför. Ibland har jag fått lite dåligt samvete av att jag inte rör på mig eftersom att man mår bättre i kroppen av att vara fysiskt aktiv (behöver ej innebära träning ens). Det blir ju inte direkt bättre när man ser höggravida träna för fullt. Men samtidigt så försöker jag kasta bort det dåliga samvetet illa kvickt och SLUTA jämföra mig. Jag gör det bästa jag kan utifrån mina förutsättningar och prioriteringar och det bör alla göra enligt mig! Våra liv, kroppar och vanor ser olika ut och det är helt okej - inget att vara avundsjuk på.

    Du är i vilket fall som helst grym! Fortsätt med det du gör, för du vet bäst vad som gynnar dig och ditt liv!

    Svar: Tråkigt att höra att du mår som du gör. Du ska absolut inte ha dåligt samvete. Bort med det! Som du skriver. Du gör så gott du kan. Be inte om ursäkt för det. Var ditt eget bästa jag
    Sara Tilling

  • Sandra säger:
    2016-05-11 | 19:17:17

    Ren jäkla avundsjuka. Du är grym och föregår som ett fantastiskt exempel på hur man kan göra för att stärka kroppen. Fortsätt Sara!!!

    Svar: Tack vännen
    Sara Tilling

  • Sandra säger:
    2016-05-11 | 19:17:18

    Ren jäkla avundsjuka. Du är grym och föregår som ett fantastiskt exempel på hur man kan göra för att stärka kroppen. Fortsätt Sara!!!

    Svar: Tack
    Sara Tilling

  • Anonym säger:
    2016-05-11 | 19:30:37

    Heja dig!!

    Svar: 😊
    Sara Tilling

  • Anonym säger:
    2016-05-11 | 19:37:11

    Du inspirerar. Fortsätt med det! Snart har du inspirerat mig tillräckligt för att komma igång med träningen. Älskar hur du utförligt visar övningar som är ok efter förlossning och att du bevisar att tiden finns, bara man vill ☺️

    Svar: Gött ju!!!!
    Sara Tilling

  • ♀ Sara Ben's ♀ säger:
    2016-05-11 | 19:49:00
    Bloggadress: http://sarabens.com

    Vad synd att du känner att du måste förklara dig. Att träna är alltid bra om man gör det rätt och med hälsosamma baktankar.

    Ditt slut på inlägget; så sant. Det är synd att flertalet personer ska försöka sänka varandra ist för att lyfta... :/

    Svar: Jag vet. Jag önskar att jag slapp, men för att slippa dryga kommentarer gör jag det numera på rutin
    Sara Tilling

  • Anna mamma till Vincent och Alex säger:
    2016-05-11 | 20:04:21

    Jag tycker att du är grym och du hetsar inte. Följde dig redan när Wilda var liten. Lycka till med dina fina triss i töser!

    Svar: Åh va kul. Tack
    Sara Tilling

  • Maria Holmström säger:
    2016-05-11 | 21:08:59

    Sara! Du är en grymt bra förebild och stöttande. Fortsätt att vara du! Att alla sen inte kan brinna för träningen som du gör har ju många förklaringar m den viktigaste är att: träningen är ditt jobb och ditt liv som du vill dela med oss andra. Och du ska fortsätt sprida och dela för annars slutar vi/ jag kanske helt😂!
    Mitt jobb är lärare och där ger jag allt av mig själv, glädje, styrka och omtanke och om någon kritiserar mig i det jag gör blir jag väldigt väldigt ledsen.

    Heja heja!

    Svar: Tack kära du 💞
    Sara Tilling

  • Caroline säger:
    2016-05-11 | 21:21:29

    Detta är nu ett mycket märkligt fenomen?! Om man mår dåligt att läsa om en persons träning så följer man väl för bövulen inte en blogg som har träning som fokus? Vad är det med folk nu för tiden...?!
    Jag mår dåligt av främlingsfientlighet då skulle det aldrig falla mig in att följa en blogg skriven av en person som är det och skriver mycket om detta.

    Försök att skaka av dig detta och fortsätt som du gör. Det fanns en tid då din blogg var väldigt präglad av dina ätstörningar och då tog jag avstånd från den. Men nu verkar du må bra och har slutit fred med dig själv och dina hjärnspöken. Så då är jag gärna tillbaka😉. Heja dig och lycka till!

    Svar: Tack jag gör mitt bästa. Det är ju så sant det du skriver
    Sara Tilling

  • Emma - På Smällen! säger:
    2016-05-11 | 22:15:02
    Bloggadress: http://pasmallen.nu

    Va inte ledsen Sara! Jag förstår verkligen varför du är det, men jag tycker absolut inte att du har hetsat på något sätt. Jag har följt dig på insta och sett dina bilder och videos m.m. och inte en enda gång så har jag tänkt tanken att det du gör är hets. Och då ska tilläggas att jag bara varit på gymmet en enda gång under graviditeten, men ändå känner jag inte mig hetsad av din träning. Jag tycker det du gör är coolt. Det är mäktigt att man kan träna sin kropp så väl att man kan göra alla övningar som du har gjort som gravid! Jag har också fått liknande kommentarer fast när jag har bloggat om min vikt. Jag har skrivit att jag vill gå upp hälsosamt och inte äta sötsaker och jag fattar verkligen inte hur det kan anses som hets. Är det hets att inte vilja stoppa i sig dåliga saker? Fortsätt med det du gör Sara! Du är grym!!!

    Svar: Tack fina du. Det är så synd att vi ska få sådana kommentarer när vi inte menar något illa, men det hör väl till när man lägger ut på sociala medier..Vi får köra vårt race helt enkelt
    Kram på dig
    Sara Tilling

  • Paulina D säger:
    2016-05-11 | 23:18:26
    Bloggadress: http://86kvadrat.blogspot.se

    Jag tycker du är en grym inspirationskälla! Jag blir jätteinspirerad av dina träningsvideos. Jag hoppas du inte tog illa upp av min fråga om dina 3 mammalediga veckor. Jag menade inget illa!
    Fortsätt som du gör! 👊🏼👊🏼👊🏼

    Svar: Haha. Nä du. Inte från dig 😉😘
    Sara Tilling

  • Nockinocki säger:
    2016-05-12 | 00:10:39

    Kör hårt. Träning är bland det härligaste jag vet. Du låter väldigt dund!!

    Svar: Tack du
    Sara Tilling

  • M säger:
    2016-05-14 | 21:33:23

    Det är snarare hets på att inte fat-shama. Så fort en kvinna tränar och normalstor ses hon som ett hot och en potentiell fat-shamare, oavsett om hon uttryckt en sån åsikt eller inte. Jag tränade också hyfsat långt in i mina graviditeter och barnen har fått följa med till gymmet i babyskydd så fort jag känt att kroppen varit redo efter förlossningarna. Jag tränar 4-5 dagar i veckan. Inte för att jag vill vara smal (jag är marklyftare så smal är jag INTE), utan för att jag vill att min kropp ska orka. Den ska orka med jobb, två barn och förhoppningsvis hålla i en sisådär 50 år till...

    Svar: Halleluja för det!!!
    Sara Tilling

  • M säger:
    2016-05-14 | 21:33:24

    Det är snarare hets på att inte fat-shama. Så fort en kvinna tränar och normalstor ses hon som ett hot och en potentiell fat-shamare, oavsett om hon uttryckt en sån åsikt eller inte. Jag tränade också hyfsat långt in i mina graviditeter och barnen har fått följa med till gymmet i babyskydd så fort jag känt att kroppen varit redo efter förlossningarna. Jag tränar 4-5 dagar i veckan. Inte för att jag vill vara smal (jag är marklyftare så smal är jag INTE), utan för att jag vill att min kropp ska orka. Den ska orka med jobb, två barn och förhoppningsvis hålla i en sisådär 50 år till...

Kommentera inlägget här: