saratilling.blogg.se

Hur jag tränade under min graviditet?

Kategori: Mammamage, Styrketräning, Tilling Träning & Livskraft

Många frågar just nu hur jag tränade under min graviditet. Några undrar efter de sett min lilla och faktiskt muskulösa gravida mage och några efter att de förstått att jag nu 3 veckor efter min förlossning mår så pass bra och är så pass stark att jag är redan är igång och tränar, jobbar och gör massa aktiviteter med barnen. 

Jag tänker inte skriva HUR jag tränade. Det kvittar nämligen för JAG är inte DU


Varje pass utgick jag från dagsformen. Mådde jag illa? Var jag trött? Hade jag ont? I början av graviditeten blev det tex mest promenader pga illamåendet och då jag åkte på semester i 3 veckor i vecka 20 la jag det helt på hyllan. 

Därefter började jag åter må bra och träningen upptogs. 4-6 pass i veckan var inget konstigt, MEN jag sänkte ribban rejält. Ingen pulsträning över huvud taget då jag blev yr och allt på 1 ben gick fetbort pga bäckensmärta. 

Hade jag lytt mångas råd (bla barnmorskornas) "sluta med styrketräning och gå promenader" hade jag fått sluta röra på mig helt. Jag kunde inte gå 10 meter utan att jag fick en sammandragning eller fick ont i bäckenet, men styrketräning fungerade perfekt. FÖR MIG! 


Jag utgick hela tiden från aktivering i bäckenbotten och djupa magen. Kunde jag inte hålla den minskade jag på vikten och/eller tempot. Funkade det inte efter det tog jag bort övningen helt. Jag filmade mig dagligen för att kunna se ordentligt. Jag startade varje pass med mammamageövningar tagna från appen (mammage). Minst 2 av dem och oftast från den lättaste nivån. Ofta avslutade jag passen med någon av de tyngre


Jag misstänker att ni inte är nöjda med svaret. Jag vet att ni gärna skulle vilja se ett träningsschema, men tyvärr. 

Mitt tips är att ta hjälp av någon som kan sitt jobb. Inte bara på papper. Personen ska kunna utgå från DIG och DIN kropp (och knopp). Är det någon gång du ska satsa på dig själv är det under och efter graviditeten. 

Lycka till
Kommentera inlägget här: