saratilling.blogg.se

Bibehålla så mycket styrka jag kan

Kategori: Mammamage, Styrketräning, Tilling Träning & Livskraft

Vissa dagar står jag där framför spegeln och känner mig misslyckad. För att jag gått upp mer än jag ville under denna graviditet. Det är gamla tankar som fortfarande spökar då och då. Jag slår dock bort de väldigt fort och klappar mig själv på axeln för att jag denna gång fokuserar på att vara så STARK som möjligt inför den kommande förlossningen och tiden efter. Jag blir möjligtvis smalare av att gå en massa promenader och köra högintensivt, men styrkan kommer minska. Dessutom är det mer påfrestande för en gravid kropp att köra puls där man lätt tappar kontroll på bål och bäckenbotten
 
 
Alla övningar jag kör i gymmet har ett syfte och jag går alltid efter hur det känns. Det kan vara väldigt svårt ibland. Mentalt. Att verkligen känna efter och vara ärlig. Ibland vill jag bara skita i det och köra tyngre mark, knäböj och pressar, men jag vet ju samtidigt att det inte är bra. Det är bara några månader det gäller. Det kan vänta. Jag har hela livet på mig att göra det sen. Jag ska inte satsa på någon tävling eller liknande så varför ha så bråttom
 
Mitt mål när jag blev gravid var att kunna göra en pullup som höggravid. Det borde liksom inte vara några problem tyckte jag. Tills jag en dag förstod att min mage inte pallade med det. Det kändes allvarligt som att magmusklerna slets isär. Blev skiträdd och bestämde där och då att var med vaksam på kroppen signaler. 
 
Jag lär mig otroligt mycket under denna graviditet. Som coach. Jag har fått mer förståelse för hur det känns i olika övningar. Hur magen beter sig och hur lätt det är att tappa knipet om man kör för tungt. 
 
Därför vill jag tacka min kropp för att jag får gå igenom denna otroliga resa ännu en gång. Att jag får lära mig. Ta inte er kropp för givet och kör inte över den. Ni har bara en. I alla fall i detta liv. Vad vi vet... 
 
Amen
Kommentera inlägget här: