saratilling.blogg.se

Modic type 1

Kategori: Rehab

Det är det utlåtande jag fått min MR. Lättare degenerativa förändringar i intilliggande ändplattor, Modic typ 1. Plus utbuktande disk mellan l4 och l5. Inget diskbråck. Nu är bara den stora frågan vad jag ska göra åt saken..?
 
Eftersom problemet ofta påverkas av belastning kan råd och regim vara det vi kan erbjuda. Tung styrketräning ger ofta ökad smärta och även stabiliseringsträning då detta kan skapa ökad kompression av området.
 
Ni som vet hur jag tränar kan intyga att det är typ just DET jag gör och det som jag ÄLSKAR!
 
Rinse in action
 
Enligt en studie från 2013 testade man att ge personer med Modic typ 1 en antibiotikakur, vilket gav riktigt bra resultat. Det är dock inte vilken kur som helst. Vågar knappt säga det...
 
Fortsätter jag köra på som jag gjort förut kan det gå över till typ 2 och sen typ 3, vilket innebär mer förslitning på kotorna. Inget bra med andra ord.
Tränar jag inget alls kommer jag bli svag och på så vis instabil och kanske få mer ont pga det. Inget bra.
Tränar jag smart som jag gör idag får jag ont av träningen efteråt då musklerna som är irriterade och inflammerade blir mer irriterade. Inget bra
 
Så va fan ska jag göra????
 
Jag hoppas att min fysioterapeut tillsammans med ortoped och ryggläkare kan komma fram till något vettigt. Fram till dess ska "röven masseras upp" i alla fall.
 
Jag vet iaf att jag ska ta upp en träningsform jag pratat om förut. När jag hade som ondast funkade detta utan problem och jag hoppas att jag kan få lite utlopp för allt genom detta. Klättring....
 
Kommentera inlägget här: