saratilling.blogg.se

Packlista för 3 veckor på Sri Lanka

Kategori: Allmänt babbel

Många reagerade på vår lilla packning för 3 veckor i värmen. Själv tyckte jag nästan att det var på gränsen på för mycket och idag vet jag att det var just det. I alla fall för oss. Jag tror vi landade runt 30 kg när vi checkade in. Man får ha 20 kg/per person så vi hade lite till godo om man säger som så


Om vi ska börja med kidsen
Att åka hemifrån i vintern är alltid lite svårt. Vad ska vi ha på oss på vägen dit? Men efter ganska mycket erfarenhet vet vi att det inte behövs allt för mycket. 
På sig hade dem linne, kofta, trosor, strumpbyxor, harembyxor, sneakers och vår/höstjacka. 
Jackan packades ner på flygplatsen och koftan och strumpbyxorna åkte av när vi kom fram till värmen. 
De hade varsitt handbagage för att det skulle kännas lite speciellt med egna väskor. I dem fanns 
1 ombyte (tack gode Gud för det då Dixie kissade på sig)
bikini
alevo choklad (inte lika mkt socker som i vanlig choklad och mättar mer)
sandaler (dessa kommer de resa i i stället nästa år)
gosedjur
Inget spel eller pyssel då de alltid får det på långflygningar. Ska man kortare sträcka kan det vara bra med något att hitta på för att fördriva tiden


I våra väskor delade vi upp kläderna ifall någon väska skulle komma bort. Däri fanns;
7 klänningar
lika många trosor
1 par strumpor
1 kofta
1 par shorts
2 t-shirts (användes aldrig)
gummiband och klämmor
tandborste och tandkräm. 
Detta visade sig räcka. Efter 10 dagar lämnade vi in tvätt som sedan klarade sig hela vägen. Då la jag undan kläder att resa hem i och ombyte till handbagaget. 

Jag hade på mig typ samma som barnen. Strumpbyxor, linne, tunnare långärmad tröja, en tjock kofta (som fungerat som filt nattetid då jag frusit), sjal och sneakers. Eftersom jag använder flip flops åker jag alltid i sneakers även om de inte används under resan. 

I vårt handbagage hade vi 
badkläder (kommer stora väskan bort är det inte det roligaste att behöva leta upp. Tar ändå ingen plats)
1 ombyte var (det kan hända mycket med två små barn)
flip flops
medicin (alvedon, flytande alvedon, nässpray som tas vid start och landning, Novalucol)
tuggummi
dator och laddare (skulle datorn dö måste du kunna bevisa att det är just en dator och inte en bomb)
pass och resedokument med adress och tele till slutdestination
plånbok
telefon
tandborste och kräm
lypsyl
resekudde

När det kom till min packning är det bara ett fåtal saker/kläder jag inte behövt och det nämner jag nedan

2 par shorts
2 kjolar (använde bara 1)
långklänning (för varmt)
7 linnen (3 av dem var lite för tjocka, men användes ändå)
2 tunnare byxor (perfekta!)
2 bh-ar (räcker med 1)
1 extra bikini (bra att ha två)
7 trosor (använder inte trosor i värmen så hade räckt med 3 par)
1 tunnare kofta


löparskor som aldrig användes pga för dåliga vägar att motionera på och 
extra sandaler om jag skulle få skav av flip flops i början. Användes 2 gånger. 

deo
plattång (ja, det är ett måste för mig)
pincett
solkräm - 15, 25 och 50
fuktkräm (aloe vera)
duschkräm (underbart att slippa köpa det första dagarna)
mascara (använd endast vid hemfärd)
fotfil (var fan kom den ifrån)
parfym (använd endast vid hemfärd)
nagelsax
nagelfil
hårvax
rakhyvel
adapter (behövdes inte då man kan plugga in den vanliga kontakten i uttagen)
reselakan - dessa fick vi av Jons syster som jobbar med volontärresor. De användes varje natt. Det är som ett påslakan som man hoppar in i, men tunnare. Är man rädd för bedbugs eller kanske lite äckelmagad är detta guld värt. Funkar lika bra med ett vanligt påslakan


Handdukar brydde vi oss inte om. Köpte saronger första dagen som användes på stranden. Får oftast handdukar på resorterna ändå. 

På vägen hem hade vi 23 kilo sammanlagt och det vara alla krämer och fläckiga kläder som lämnades kvar. Till barnen hade jag med många klänningar som var på gränsen. Efter en glass och massa solkräm är de ändå kladdiga. Även badkläder lämnades kvar då de blev solblekta. 

Ja. Det var vår packning. Vad Jon hade med sig har jag dock ingen aning om, men han klagade över smutsiga linnen då och då och några kallingar såg jag aldrig








Kommentera inlägget här: