saratilling.blogg.se

Var nr 3 planerad eller ej?

Kategori: Bäjbi

Många undrar om vi hade planerat Bäjbi och tänkte att jag nu skulle berätta vår lilla historia.
 
Jag har nog på senare tid kännt att jag egentligen inte var riktigt färdig med att varken vara gravid eller få ett till barn och allt vad det innebär. Trots allt man måste gå igenom som småbarnsförälder. Man är ju knäpp. I vilket fall...
 
Tisdagen den 23 juni hade jag en tid bokad hos gyn för att utreda varför jag fortfarande hade mjölk i brösten och varför jag inte hade fått någon mens sen jag tog ut spiralen 6 månader tidigare. Jag skulle samtidigt kolla mitt underliv som jag hade lite frågor om och även ta cellprov. Allt på en och samma gång vet ni. Mitt underliv fick sin dom direkt och det blev tid för operation (jag kommer ta det så småningom) och vi bestämde smtidigt att en hormonspiral skulle sättas in om alla prover såg normala ut (en operation som blev framflyttad två gånger pga yttre omständigheter).
 
Den 3 juli får jag ett samtal på eftermiddagen om att ALLT var helt normalt. Hon förstod inte riktigt varför jag fortfarande hade mjölk i brösten, men trodde det var en hormonförändring som kanske kunde ändras om jag bara fick igång min mens. Så hon skrev ut ett recept på något som skulle få igång den och tänkte att jag skulle hämta dem efter helgen.
 
Jag åkte till boxen för att coacha en pt-kund och då hände det. Jag fick min mens. Bara så där. Det var precis som om hjärnan bara behövde höra att allt var ok för att sätta igång kroppen. Jag fick en fullt normal mens och tänkte inte så mycket mer på det. Nu slapp jag ju ta tabletter.
 
Visst borde jag ju fattat att jag kunde bli gravid, men helt ärligt tänkte jag inte på det. Jag har levt så många år utan mens och aldrig blivit gravid trots oskyddat sex så varför skulle jag då bli det nu.
 
3 veckor senare var vi på Öland på semester, Ja, ni kan ju själva räkna ut vad som hände. Jag minns att jag var på ett jävla humör den veckan och kanske inte så konstigt nu när jag tänker efter. Ägglossning.
 
Den 24 juli minns jag att jag började må dåligt. Svullen mage och illamående. Jag hade precis börjat drick kefir dagligen och tänkte att det var utrensning som pågick. Som så klart skulle försvinna efter några dagar. Torsdagen den 27 juli gav jag upp och hällde ut kefiren. Det var liksom inte värt det. Mådde ju skit! 
 
Måndagen den 31 augusti hade det fortfarande inte släppt och när jag hade masserat två av mina företagskunder fick jag ge upp. Det gick bara inte. Den sista jag masserade skojade skämtsamt; Du är säkert gravid. Då slpg det mig. Fan, jag kan ju verkligen vara det. inte en endaste tanke hade slagit mig att det kunde vara det.
 
Jag bröt massagen och åkte hemåt. Jag svängde inom apoteket och köpte två gravtest. Lika bra. Kom hem och gick på toa, men bestämde mig för att skita i det. Varför skulle jag vara gravid? Och kanske jag inte mådde så illa trots allt. 
 
Efter en stund på soffan kom det en känsla över mig. Jag var bara tvungen att göra det. Väntade tills jag blev lite mer kissnödig och kissade sedan på stickan. Jag la den fint på golvet och började kolla instagram. Jag fastnade några minuter och när jag kände mig rastlös i benen kom jag på det. STICKAN!
 
Jag lyfte upp den lite nonchalant och kollade snabbt. 2 streck. Men va fan! 2!!!!!??????? Då är man ju gravid
 
Jag fick en chock. Hjärtat började slå och jag la mig på golvet. Såg stjärnor. Detta var ju inte meningen. Jag hade precis börjat i Lokalen och hur skulle det gå med en liten bebis. Jag kan inte vara mammaledig.
 
Jag ringde min man som var hemma hos farmor med kidsen. Jag bad honom gå undan och sen berättade jag. Lätt chockad kan jag meddela. Jag sa att han var tvungen att komma hem och fick skylla på att jag hade huvudvärk och behövde tabletter.
 
Vi satte oss i soffan tillsammans och bara log. Det fanns så klart inget alternativ. Aldrig att jag skulle göra abort, men Jons stora och enda fråga var; Hur gör vi med resan som är bokad i februari? Du får inte flyga då.
 
Jag skrattar när jag tänker på det. Det var det enda som han tyckte var ett "problem". Som tur var har vi världens bästa hemförsäkring som täckte detta och vi fick tillbaka varende krona. Vi bokade snabbt en ny resa i december och vi kom iväg som planerat. Nu i efterhand var det det bästa som kunde hända då jag aldrig i livet hade kunnat vara borta så länge från jobbet i februari.
 
Så nu sitter jag här. Höggravid i vecka 38. 17 dagar till BF. Jag snart föda ut en unge vet ni. Har väl inte riktigt fattat det än och vägrar nog förstå att det snart är dags. Tur jag har mycket jobb så jag slipper tänka
 
samma dag som jag blev på smällen 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: