saratilling.blogg.se

Ett liv med bulimi

Kategori: En del av mig

Känsliga läsare varnas
 
När jag tittar på gamla bilder känner jag inte igen mig själv. Jag har vägt allt från 47 kilo upp till 72 (två gånger tom). Jag mår dåligt. Inte av att jag tycker att jag ser hemsk ut. Jag vet ju hur dåligt jag mått under denna tid. Jag tycker det är tråkigt när jag tittar tillbaka i backspegeln då vet jag hur mycket mina matstörda tankar förstört för mig och min familj. Alla resor med Jon som slutat i en massa bråk för att jag inte hittat restauranger med rätt mat, alla lögner om pengar och varför jag inte kan träffa vänner, hur dåligt jag mått psykiskt. 
 
Jag kommer så väl ihåg min första panikångestattack. Jag trodde jag skulle dö. Jag vaknade en morgon (om jag inte minns fel så var det 1 april) år 2006. Min bästa kompis hade fyllt 25 och skulle ha fest. Alla barndomskompisar var bjudna och jag hade sett fram emot denna kväll länge. Det blev inte riktigt som jag tänkt. Jag vaknade av att jag knappt kunde andas. Det gjorde ont i halsen. Det sved och rev. Ögonen var totalt igenvarade och svullna som pingisbollar. Hjärtat klappade i 190 och det kändes som att det hoppade över varannat slag
 
 
Jag kunde inte ta mig upp ur sängen. Det snurrade och jag var nära att kräkas. Problemet var att magen var totalt tömd. Jag hade haft en hetsätningsattack dagen innan. 10 h sammanlagt. Jag. Jag tror jag faktiskt hade kräkt hela den veckan. Jag kommer inte riktigt ihåg vart Jon var, men han var i alla fall inte hemma den helgen. Det var då jag passade på. Åkte från affär till affär och handlade på mig olika godsaker. Kunde inte handla allt på samma ställe då jag skämdes och var rädd för vad de i kassan skulle tro. 1500-2000kr var ingen omöjlighet. Glass, godis, kakor, vitt bröd, nutella, socker, chips, chokladdryck. Ja, ALLT som jag annars inte åt. Jag levde nämligen på gröt, frukt, sallad och crabsticks. En period åt jag bara frusna ärter. 
 
Åter till dagen. Jag kröp ut till köket för att försöka få i mig något att dricka. Jag hade en slatt cola light kvar i köket. Noll kolsyra kvar, men jag drack. Jag var törstig. Hjärtat slog fortfarande och jag började må illa. Kröp mot toaletten. Det luktade gammal spya. Hela jag stank. Jag minns att jag sa högt Detta var sista gången, Sara. Aldrig mer. ALDRIG!!!!
 
Jag fick ringa min bästa vän och berätta att jag inte mådde bra. Jag hade fortfarande inte fattat att jag hade en panikångestattack. Det förstod jag först efteråt. Jag trodde bara jag hade misshandlat min kropp så illa att den helt enkelt höll på att ge upp. Jag blev livrädd.
 
Jag minns att jag ringde min mamma. Jag låg där i sängen och skakade och grät. Jag bad om hjälp. Jag ville att hon skulle göra något. Vad som helst. Min mamma grät. Hon sa att hon skulle göra allt hon kunde för att få mig "frisk"
 
 
Jag gick på festen på kvällen efter långt om länge, men jag stannade bara en kort stund. Jag var så otroligt svullen om halsen att jag hade en sjal runt den. Jag skämdes över hur jag såg ut. Jag hade sår i mingipsan och på handen. Det på handen har gett mig ett ärr som påminner mig då och då om tiden som varit.
 
Min mamma fixade in mig på privat KBT. Svindyrt, men antagligen värt varenda krona. Problemet var att jag den där dagen den 1 april tog beslutet att sluta göra mig själv illa. Det kändes som att det var i det förflutna även om det bara var en vecka sedan. Jag kände mig "frisk". Därför tog jag inte terapin på allvar. Jag tyckte det var tramsigt och det kändes som att terapeuten inte trodde på mig. Jag gick kvar någon månad, men tyckte det var bortkastade pengar. Jag fick med mig många bra verktyg som jag har använt senare i livet dock.
 
6 månader nästan så exakt tog det. Sen gjorde jag det. En gång. En endaste gång behövdes. Sen var jag tillbaka. Så länge som 6 månader har jag sen dess aldrig hållit upp. 3-4 veckor på sin höjd. Svält i några dagar som sen följdes av hetsätning. Ibland mindre. Ibland mer. Aldrig någonsin blev jag påkommen. En gång kom Jon hem förtidigt från skolan och jag minns hur jag flög ut i hallen och sa att jag hade sån sjuk huvudvärk och att han var tvungen att åka till affären direkt och köpa hem tabletter. Jag fullkomligt slängde ut honom. På bara några minuter slängde jag undan all mat. In i garderoben bakom alla mina skor. Det var inte det värsta. Det värsta var maten jag hade i magen. Som inte skulle få komma upp. Jag fick panik. Till slut sa jag att jag behövde en varm dusch och att jag bara ville vara i fred. Där låg jag i badrummet, vattnet rinnandes i duschen, armen över toastolen och skämdes. Va fan höll jag på med? Dagen efter var jag på det igen. Hade ju fortfarande mat i garderoben. Kunde jag ju inte bara slänga heller.
 
Idag har jag varit fri från detta helvete i 9 månader och 26 dagar. Det har inte alltid varit lätt. Jag har ibland varit på väg till toaletten, men stoppat mig själv på vägen. Det är inte värt det, Sara. Jag har klarat det och jag är så otroligt stolt.
 
Varför jag skriver detta nu? Jag vet egenligen inte. Kanske för att jag den senaste veckan varit rädd att mina kräkningar ska göra att jag faller tillbaka. Jag håller mig så länge jag bara kan om dagarna, men när illamåendet till slut tar över har jag inget val. Det släpper ju för stunden. Det är det som gör mig rädd. Det släpper. Precis som med ångesten. För det var det jag gjorde. Jag kräkte ut min ångest. Vissa dricker, andra tränar. Några skär sig själv. Vi hanterar det alla på olika vis. Jag gjorde det så här.
 
Idag behöver jag inte bli av med min ångest NU. Jag stannar kvar i den. Känner. Vågara vara i det. Frågar mig själv vad det är som är så farligt. Oftast är det inget stort och det är ju aldrig något farligt. Vad är det värsta som kan hända om jag tillåter mig själv att känna?
 
Jag har efter 20 år av misshandel av mig själv lyckats ta mig ur det. Mina tankar om mat är fortfarande lite störda och kommer alltid att vara, men jag misshandlar inte min kropp bara för det. Jag försöker äta så bra som möjligt för att JAG ska må bra. Om det så är glass och mackor en hel dag just nu pga illamående. 
Om jag har klarat det så gör du det. Våga ta hjälp. Jag blev hjälpt av Kraniosakralbehandling. 4 gånger tog det. Jag vet att det låter overkligt, men den 4 december 2014 hade jag min sista behandling som gav mig svaren jag behövde. Jag är dig evigt tacksam för detta Ann-Sofie.
 
Och tack alla ni som stått ut. Som fortsatt kämpa för min skull. Som inte gett upp. Mest av allt tack till min man som funnits där för mig i vått och torrt och aldrig slutat tro att jag en dag skulle bli fri <3
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Sojka säger:
    2015-09-30 | 22:00:25
    Bloggadress: http://www.sojka.nu

    Oj det var ju inte längesen! Jag känner med dig men jag hade problem med samma grej fast för typ 10 år sen. Nu kommer tankarna inte ofta även om det kan dyka upp. Men jag har lärt mig mycket på vägen. Vet dock fortfarande varför det drabbade just mig men handlade nog om min ångest och depression som lite. Ångesten har jag fortfarande haft kvar men lärt mig hantera så kanske är det därför det andra också försvann. Kram och styrketränar! Förresten jag fattade typ inte själv att mitt var ätstörning eller någon mildare form av bulimi för det fattade jag mest nu som vuxen. Men det blev aldrig riktigt så illa för mig men jag gjorde andra dumma saker som var dumt nog. Kanske kan man en dag gå ut med det. Kanske håller man det inombords men ändå skönt att känna igen sig hos andra på något märkligt sätt. Kram

    Svar: Kram
    Sara Tilling

  • Becca säger:
    2015-10-01 | 19:02:49

    Hej! Vi är likadana! ❤️ Jag är snart 29 och har hållt på sen jag var 15!!! Halva mitt liv! Nu mår jag bra, eller helt okey! Jag är på god väg. Jag har fått mitt tredje barn som snart är 6 månader och har kanske fått en annan syn på livet! Men, en sak som har slagit mig i denna jävliga resa! Är.. Jag som person är en tänkare, en känslomänniska, överaktiv och kreativ, rastlös och impulsiv, stressad och ganska egen! 😂 men alla mina JAG är så lik ADHD. Och det blir så tydligt när jag stressar. Då kör jag gärnet, tränar och äter bra eller knappt, inte hungrig. Sen kommer väggen, PANG! Jag är helt slut och orkar inte annat än att äta. Att sitta i soffan och bara vara, det är så tråkigt!
    Har du funderat mycket på hur du är som person vid sidan av din ätstörning? Kramar (Rebecca Franzén på Facebook) ☺️

    Svar: Spännande att läsa hur andra har det.Jag är nog faktiskt precis som du. Fullt ös medvetslös och sen PANG! Jag har funderat på ADHD, men inget jag behöver veta om jag har. Jag är glad över att jag börjar hantera mina situationer och inte straffa mig själv
    Kram tillbaka vännen
    Sara Tilling

  • C säger:
    2015-10-01 | 21:00:15
    Bloggadress: http://doden.blogg.se

    Vad skönt att det är bättre nu <3

    Svar: Tack
    Sara Tilling

  • Anonym säger:
    2015-10-02 | 19:13:04

    Så. Starkt. Wow!

    Svar: Tack
    Sara Tilling

  • Filippa säger:
    2015-10-08 | 21:15:28
    Bloggadress: http://filippafredriksson.com

    Oh, jag älskar din blogg Sara. Jag älskar hur du så öppet och naket delar med dig av din historia. Det är helt fantastiskt hur du lyckas sättas ord på känslorna och ångesten.

    "Det värsta var maten jag hade i magen. Som inte skulle få komma upp. Jag fick panik. Till slut sa jag att jag behövde en varm dusch och att jag bara ville vara i fred. Där låg jag i badrummet, vattnet rinnandes i duschen, armen över toastolen och skämdes." Den där känslan.. Paniken över att känna hur magen står ut som om man vore i nionde månaden, paniken över att någon kommer innanför dörren, hur ska jag nu lyckas kräka? Alla dåliga ursäkter och lögner, allt för man är i så desperat behov av att kräka.

    Jag älskar din blogg. Jag älskar hur du vågar prata om det. Jag älskar hur du alltid avslutar med uppmuntrande ord om hur tufft det är men att det går att komma ur det. Tack för att du delar med dig. Sträck på dig att du hållit upp så länge, kram!

    Svar: Gud vilka fina ord. Blir helt rörd. Tack!!! 💞
    Sara Tilling

  • Frida säger:
    2015-10-09 | 19:56:24

    Vilken kämpe du är Sara!! Så starkt att vågar och orkar berätta, tack <3

    Svar: Tack =)
    Sara Tilling

  • Anonym säger:
    2015-12-21 | 00:21:12

    Kom i på din blogg av en slump lite länge sedan du postade detta men hoppas du läser min kommentar ändå! Sjukt glad för att du mår så mycket bättre!! Känner igen mig i det du skriver är själv sjuk i bulimi.. Hetsäter flera gånger om dagen och kräks.Det är så svårt kan inte sluta äta när jag börjat det är ett helvete vågar inte gå i behandling har provat och hoppat av flera gånger pga viktuppgång (är underviktig). Styrkekramar<3

    Svar: Åh. Men du måste känna att du VILL bli frisk för att bli det. Kroppen mår ju inte bra av det du gör. Finns det ingen du kan vända dig till som kanske kan hjälpa?
    Sara Tilling

  • tresk säger:
    2022-05-13 | 14:04:35

    Hi, this is Jenny. I am sending you my intimate photos as I promised. https://tinyurl.com/yyw64xjx

  • Aegean College säger:
    2022-05-19 | 23:26:52
    Bloggadress: http://https://aegeancollege.gr/

    Hi there very cool blog!! Man .. Excellent .. Superb ..

    I'll bookmark your website and take the feeds also? I am satisfied to search out numerous useful information here within the put up, we'd like work
    out extra techniques on this regard, thank you for sharing.

    . . . . .

  • DonaldSpabe säger:
    2023-02-13 | 04:06:45

    Glass741ti [url=https://www.transfur.com/Users/glass741ti]Show more...[/url]

  • RobertoZet säger:
    2023-02-15 | 04:28:22

    Emergency Plumbers - we have extensive experience dealing in a wide range of plumbing services for a variety of clients. [url=https://www.englishbaby.com/findfriends/gallery/detail/2374131]24 Hour Plumbers!..[/url]

  • Martinrib säger:
    2023-02-17 | 22:45:13

    403 Forbidden [url=http://www.sztum.info.pl/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=53296]Show more!..[/url]

  • Jamesjer säger:
    2023-02-25 | 14:14:17

    Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. [url=https://spark.adobe.com/page/0OUGUbiNTGz7M/]Boiler installation>>>[/url]

  • Stevensaulk säger:
    2023-02-27 | 19:57:16

    Odwied profil: dean_morgan_65 - Forum Dziennika Internautw [url=http://forum.di.com.pl/members/125595-dean_morgan_65]Show more>>>[/url]

  • BasilCrype säger:
    2023-03-25 | 05:22:44

    Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. [url=https://www.deine-tierwelt.de/profil/6422551/?tab=aboutme#aboutme]Blocked drain clearing>>>[/url]

  • Jamesjer säger:
    2023-03-28 | 10:47:41

    millerharmony65, Newark - Gravatar Profile [url=https://en.gravatar.com/millerharmony65]millerharmony65, Newark - Gravatar Profile![/url]

  • RobertIsock säger:
    2023-03-29 | 14:22:36

    Profil uytkownika trinity_green87 / Forum AnimeSub.info [url=http://animesub.info/forum/profile.php?section=personal&id=139294]Show more>>>[/url]

  • Elcebep säger:
    2023-05-12 | 14:24:22

    Counter Strike Global Offensive - Why no one never leaves

    CS Condition Zero is the most recognized and most played multiplayer first person shooter till now. The game is being played in every continent of the world. Also in, every gaming club, on every Pcs and Laptop and even on every Xbox machine.
    Counter Strike Condition Zero:

    CS Condition Zero started as a modification of the Half-life game which had already been made in the late 90's. This online FPS game is a tactical and aiming based shooter which tests the cognitive ability and responsive mastery of the user. Valve studios took the reins of developing this game in the year 2000, changed it by adding some new edited and exciting addons to it.
    Definitely the courageous features of Counter Strike CZ is the ability to [url=https://central-servers.net/]Host your own server[/url]. This creates a whole new universe for players to build community server and play with others. With such a feature available to them the entertainment is never-ending. When the game came out gamers must have used Dedicated Servers to run their Counter Strike 1.6 Servers. Right now users host with a [url=https://central-servers.net/]High CPU VPS[/url] and will have stable performance in Counter Strike CZ.

    Counter Strike 1.6 has been a source of hobby for the adults since its release. The question is how come? Well, it is actually that kind of FPS which doesn’t actually get repetitive and uninteresting even if one plays it for most of their life.
    Reasons why Counter Strike Source is a timeless game:

    One can simply never get bored of [url=https://0v1.org/forums/#gaming.12]the game[/url] since it allows the gamers to make it according to their style and preferences. One of the main problems of this customization is called "ESP". [url=https://leaguecheats.com]CSGO Hacks[/url] are the most thrilling scenario of multiplayer gaming and the majority of the gamers have actually become the hackers by the time they're good at the game. Some may want to play the game on the noob levels and the maps with which they are used to but the truth is that most of the top-tier users just want some different things to climax their interest in CS. LeagueCheats products works on WarGods, WarGodz, sXe injected, [url=https://leaguecheats.com/wiki/esportal-cheats-hacks/]Esportal[/url], GamersClub, EAC, Challengeme.gg, 99damage, FaceIT, SoStronk, PVPRO, GOLeague, ChallengerMode, FastCup CSGO, Akros, VAC, VACNET, Gfinity, CEVO, ESL, FaceIT Server Side, SMAC, Kigens Anti Cheat, PopFlash, Kickback, and ZenGaming. [url=https://leaguecheats.com/store/]CSGO Cheats[/url]

    So, teams can compose different maps for their own style or for their leased servers. Isn't it awesome that you play every match on multiple maps and then teams try to get experience with that particular level by grinding over and over via brutal engagements. This in my opinion is the major reason why players never get bored even after years of sessions.

    The maps can be customized through various programs and software, which are absolutely free to use and one can be skilled in it by watching YouTube tutorials. Most people know that CS Global Offensive came with hundreds of levels but the point is that it came only with some beginner maps but over time the modders created some different distinct maps on the Valve mapping platform which the users have been installing them via multiple websites.

    Another element which is keeping CS Source replayable and exciting is the ability to make your own dedicated servers. One can make a separate dedi for their own groups so that they can have some varied battles with each other or they can invite other alliances for a fight. As referenced clans can have a [url=https://central-servers.net]VPS Ryzen[/url] and will have a good experience in CS 1.6.

    Finally, there are also many cool sprays available which the users can customise and can spray them on the walls or anything else in the maps. The spray logos could show the logo of the particular players or clans.

    In other

Kommentera inlägget här: