saratilling.blogg.se

Find Dat Ass

Kategori: Allmänt babbel, Crossfit, Rehab, Styrketräning

Ofta får jag höra att man har problem med att aktivera rumpan i olika squatövningar. De jobbar mer med framsida lår. Detta hade jag också problem med efter mina graviditeter då tyngdpunkten förflyttas och baksidorna kopplas ur. Platt rumpa hej hej. Någon som känner igen sig?


Så vad göra? Numera har jag inga problem att hitta rumpan min. Jag kämpar desto mer för att bygga på framsida, men det tar vi en annan gång. 
Det bästa är att börja passet med olika aktevieringsövningar. Olika höftlyft är riktigt riktigt bra. På golvet, upphöjda, med ett ben i luften, med hopp, eller som jag gör i filmen nedan. Höftlyft på pilatesboll plus en utrullning. Rekommenderas INTE att göra ouppvärmd då krampen oftast kommer som ett brev på posten
 
 
Armarna kan antingen vara i golvet som stöd eller för att utmana mer rakt upp i luften. Tänk på att spänna skinkorna ordentligt precis innan lyftet och håll dem sedan spända igenom hela övningen. Hälarna pressas ner i bollen och sen lite mot rumpan för att bollen inte ska rulla iväg.Håll höften så högt som möjligt.
 
En annan favoritövning är bulgarian split. Se bilden ovan. Bakre benet upphöjt, ett stort steg framåt och en vikt framför som utmanar bål och balans. Älskar den. Eller hatar kanske är rätt ord. Här är det viktigt att ha tyngden på hälen. Jobbar man på tå är det lätt att jobba för mycket med framsida lår.
En annan sak är att ha så lite tyngd som möjligt på bakre foten. Många känner mest i det benet som är upphöjt och det är just för att man saknar styrka i främre benet eller tom fuskar. Det är det främre benet som är i fokus här.
 
En annan sak är att tänka på musklerna som faktiskt SKA jobba. Känn in rörelsen. Vad är det som sker? Var känns det? Kan jag ändra lite på tyngdpunkten och vad händer då? Experimentera. Ha kul och TRÄNA för att få resultat. Inte bara för att det ska göras. Våga sänka vikterna och få ordentlig kontakt kan ofta ge mer. Något jag själv måste bli bättre på.
 
Nu ska jag köra lite stretching. Den här kvinnan kommer ha sjuk träningsvärk imorgon...
 
 
 

KOMMENTARER:

  • uppochhoppa säger:
    2014-08-25 | 22:30:50
    Bloggadress: http://uppochhoppa.se

    Perfekt timeing, jag behöver aktivera rumpestumpen! Tack för bra inlägg!

Kommentera inlägget här: